Stiftelsen Sven Höök väljer att fortsätta stödja Help to Helps arbete!

Vi kan med glädje meddela att Stiftelsen Sven Höök beviljar Help to Help 100.000 SEK! Medlen kommer bland annat gå till höstens ITboot camp, då ytterligare 100 unga kvinnor i Tanzania kommer få lära sig grunderna inom IT. Det faktum att stiftelsen Sven Höök ger oss sitt förtroende för tredje året i rad gör oss enormt stolta.

 

Läs mer om vårt IT boot camp här: https://computersweden.idg.se/2.2683/1.638581/excel-tanzania

 

 

Lyckad pilot av Hackathon-koncept på Norrsken House

 

Ett av Help to Helps viktigaste verktyg för att möjliggöra förändring är onekligen vår crowdfunding-plattform. Men med ett litet fast team, begränsade resurser och en teknisk utveckling som går i raketfart är det en utmaning att ligga i framkant vad det gäller digitala plattformar. Därför är vi väldigt glada att vi har fantastiska personer i vårt nätverk som vill bidra och engagera sig på olika sätt.

 

Förra helgen genomförde vi en pilot av ett ”hackathon”-koncept, som innebär att vi under en begränsad tid involverar utvecklare som bidrar med sin kunskap, kreativitet och tid. Fokus för vår hackathon-pilot var att initiera ett byte av vår betallösning, med målsättning att kunna erbjuda våra crowdfundare och månadsgivare fler och smidigare sätt att donera t.ex. autogiro, bank-ID och integrerad Swish. Hackathonet leddes av Erik Bäck som är medgrundare till Help to Help, men nu sitter i vår styrelse och ansvarar för teknikfrågor. Medverkande utvecklare var Fredrik Dahlin, Andreas Malmgren och Joakim Lustig, som till vardags är konsulter på IT-konsultbolaget Netlight. När hackathonet avslutades vid 18.00-tiden på söndagen fanns en mer eller mindre färdig prototyp. Nu återstår att färdigställa det sista innan vi i början av hösten kan lansera den färdiga betallösningen.

Vi är otroligt tacksamma för att Fredrik, Andreas och Joakim valde att engagera sig och programmera för ett gott syfte. Men vad fick dem att vilja ägna sin helg åt att utveckla Help to Helps sida, och vad fick dem själva ut av helgen?

 

Andreas Malmgren:

Jag tycker att Help to Help är en häftig organisation med ett riktigt bra syfte. De har hittat ett modernt sätt att bedriva sin IT-utveckling genom att öppna upp delar av sin IT-platform så att externa utvecklare enkelt kan bidra. Helgens hackathon var ett sätt att kickstarta det konceptet, vilket är en kanonidé som jag gärna stöttar. Konceptet och helgen var intensivt men där vi lyckades åstadkomma mycket på kort tid. Att få jobba med andra duktiga utvecklare under lite tidspress och för ett gott syfte var superkul. 

Under helgen lärde jag mig mycket om det utmaningar som en organisation som Help to Help ställs inför. Kunskapsmässigt fick jag damma av mina kunskaper inom e-handel men även lära mig mer om ramverket React.¨

 

Fredrik Dahlin:

Jag tyckte att det var väldigt roligt att jobba med Help to Help under helgen. Dels för att man kände att man arbetar för ett häftigt projekt som jag själv blir inspirerad av, och dels även möjligheten att lära känna personerna som arbetar aktivt med Help to Help. Det viktigaste ur mitt perspektiv var att arbeta med de processer som gör störst nytta för Help to Help. Just under denna helg var det checkout-processen men nästa gång kan det vara något helt annat. 

Att få arbeta tillsammans med duktiga programmerare som även är väldigt roliga personer är även det ett plus i kanten. Jag kommer absolut ställa upp på fler event framöver. Om det blir ett till hackathon eller i ett mer kontinuerligt format återstår att se.     

 

Joakim Lustig:

Helgen var kanon! Kul att få arbeta tillsammans med andra duktiga utvecklare för ett gott syfte. Det var lätt att komma igång och man fick känslan av att vi kom nån vart redan från starten, mycket tack vare det förarbete som hade gjorts av Help to Help.

Jag tyckte det lät kul att få vara med och bidra till Help to Help och att få jobba på ett nytt projekt tillsammans med andra duktiga utvecklare.
Framförallt fick jag chansen att arbeta med en ny sammansättning personer och fick därigenom nya perspektiv, kontakter och lärdomar. Från ett tekniskt perspektiv är Help to Helps sajt väldigt lik en e-handel, så kompetensmässigt lärde jag mig hur man kan lägga upp utvecklingen av ett generellt checkout-flöde för en e-handelssajt.

Jag kan absolut tänka mig att fortsätta engagera mig. Antingen i form av hackathons eller hemifrån när man har nån timme över.
 

 

Vågar du drömma? #delaendröm

Om du vågar drömma, dela en dröm på http://delaendrom.helptohelp.se

Help to Help i nytt samarbete med BoardEaser

 

Sedan två månader tillbaka använder vi Boardeaser för att administrera våra styrelsemöten

Styrelsearbete kan lätt bli krävande rent administrativt med allt förberedelsearbete, inklusive agenda, ekonomiska rapporter och underlag för diskussion. Efter mötet ska beslut följas upp, protokoll justeras och dokument skrivas under. Boardeaser är en tjänst som på ett enkelt och smidigt sätt samlar alla dessa uppgifter i ett snyggt och smidigt web interface.

För oss på Help to Help har detta lättat den administrativa bördan och dessutom förbättrat våra rutiner för styrelsearbetet, vilket kunnat lägga mer fokus på det som är kärnan i vårt arbete. Läs mer om tjänsten på http://boardeaser.com/

#delaendröm

 

Med kampanjen #delaendröm vill vi lyfta fram människor som vågar drömma, och agera på drömmen om en bättre framtid.
Genom kampanjen uppmärksammar vi att Help to Help har möjliggjort högskoleutbildning för 100 unga människor i Östafrika, och därmed uppfyllt 100 drömmar. Våra studenter bär alla på en dröm om hur de vill utveckla världen i positiv riktning. Vad drömmer du om?

Läs mer och dela din dröm på kampanjsidan: http://delaendrom.helptohelp.se!