Nu i vår har vi på Help to Help sökt till SVT:s Draknästet - vi ville se om drakarna var redo att utmana sig själva att tänka utanför den gängse entreprenörsdefinitionen och investera i social return on investment.
Med det turbulenta läget i omvärlden är det mer angeläget än någonsin att satsa på morgondagens demokratiska ledare. Vi på Help to Help tror på unga som changemakers - det är de som kommer kunna lösa de stora samhällsutmaningar vi står inför.
Nu i vår har vi på Help to Help sökt till SVT:s Draknästet. Jag har under lång tid imponerats över alla de modiga entreprenörer som ställer upp i programmet och möter den skarpa juryn, drakarna. De letar efter disruptiva skalbara bolag med en tydlig market fit och affärsplan. Frågan jag ställde mig var om drakarna skulle vara redo att utmana sig själva och tänka utanför den gängse entreprenörsdefinitionen?
Ända sedan Help to Help startade i en källare på KTH har vi samarbetat med näringslivet för att göra konkret och hållbar skillnad i Östafrika. Vi har hittills inte haft någon statlig finansiering. En stor del av våra intäkter kommer från filantroper som på många sätt liknar drakarna. Vi vet att de filantroper som engagerar sig i Help to Help gör det för att de precis som vi tror på ungas förmåga och vilja att skapa förändring - men också för att de gillar vårt entreprenöriella driv, vår digitala affärsmodell, vår vision och inte minst våra mätbara resultat.
På Help to Help är vi vana att tänka annorlunda. Som liten organisation kan vi vara flexibla och snabba att ställa om när det behövs. Vi är till formen en insamlingsstiftelse men vi verkar någonstans i gränslandet mellan välgörenhet och start-up. Vårt hem är på Norrsken House där vi delar kontor med många spännande impactbolag, där vi alla har gemensamt att vi jobbar för att göra världen lite bättre.
Help to Help sökte till Draknästet för att vi ville utmana konventionerna och se om juryn var redo att överväga en investering som istället för fokus på ROI (Return on investment) fokuserar på SROI (Social return on investment). Vi ville erbjuda drakarna en möjlighet att investera i hållbar impact som gör mätbar och långsiktig skillnad.
Insamlingsbranschen behöver också utmanas och moderniseras för att filantropiska investeringar ska få större effekt - något som vi försökt göra sedan starten 2010 och med goda resultat hittills. Det hade varit spännande om Draknästet vågat gå vidare med vår ansökan, givet att vi inte är ett bolag som det går att köpa andelar i. Nu gick vi inte vidare denna gång, men nästa år kanske drakarna är redo att tänka utanför den boxen?
Clara Luthman, VD