HELP TO HELP SÖKER EN 
CHIEF OPERATING OFFICER

Help to Help har under de senaste åren expanderat fort och vi söker nu efter en ny kollega till vårt kontor i Stockholm. Vi söker dig som vill vara med på vår resa, som är en operativ do:er som drivs av att ta sig an utmaningar, uppnå resultat och göra skillnad. Vi erbjuder en varierad roll i en snabb-rörlig, internationell och entreprenöriell miljö med stora utvecklingsmöjligheter. Vi ser fram emot din ansökan!  

Dina arbetsområden och roll: Vi söker dig som axla rollen som Chief Operating Officer på Help to Help för att dedikerat arbeta med att utveckla och expandera stiftelsens operativa verksamhet och våra processer. Help to Helps ambition är att fortsätta skala upp verksamheten kraftigt på ett hållbart och ansvarstagande sätt. Som COO kommer du att få en viktig roll i expansionsarbetet genom att koordinera de operativa aktiviteterna tillsammans med vårt team i Östafrika och rapportera till ledningen i Sverige.  Du blir ansvarig för att planera, budgetera, utvärdera och genomföra effektmätningar. Det ingår i din roll att utveckla och strukturera upp processer och rutiner, att skapa policies och utveckla våra digitala system för uppföljning och utvärdering. Du kommer att få möjlighet att utvecklas och utöka färdigheter inom alla nyckelkompetenser som är viktiga för att lyckas hos oss, exempelvis projektledning,, ledarskap, och digital utveckling.

Vad blir mina uppgifter? Du blir ansvarig för koordineringen av våra två program, Scholarship Program och Help to Help Academy, gentemot vårt team i Östafrika. Det innebär att du driver utvecklingsprojekt, arbetar med struktur och strategifrågor, process utveckling men också att du ansvarar för utvärdering, effektmätning och rapportering. Du får en central roll i teamet som helhet och rapporterar direkt till verksamhetschefen i Sverige.

För att trivas i rollen ser vi gärna att: Du drivs av att accelerera arbetet med hållbar utveckling och har goda kunskaper om fattigdomsbekämpning, utvecklings- och utbildningsfrågor i en global kontext. Du gillar att ta dig an utmaningar och att ta initiativ. Du gillar att jobba i digitala och snabb-rörliga team. Du gillar att vara produktiv, att organisera och prioritera ditt eget och andras arbete med en smart och genomtänkt strategi. Du har hög förmåga att utveckla och upprätthålla rutiner och processer, ta ansvar och känna ägarskap, samt lösa utmaningar som uppstår. Du är mån om att se alla individer, ta vara på allas potential och bidra till ett gott samarbete inom teamet.

Du bör ha något eller några års arbetslivserfarenhet och grundläggande förkunskaper inom företagsekonomi, projektledning, processutveckling samt ledarskap. Du har tidigare arbetat i en internationell kontext och gärna varit baserad utomlands i ett mindre utvecklat land under en längre period. Du arbetar flytande på både svenska och engelska.

PRAKTISKT OM ROLLEN

Uppdragsgivare: Insamlingsstiftelsen Help to Help
Uppdragstyp: Heltidstjänst –projektanställning minst 1 år.
Ort: Stockholm
Publicerat: 2019-02-04
Deadline: 2019-03-04
Arbetsplats: Help to Helps kontor på Norrsken House.
Tillträde: Enligt överenskommelse, under våren 2019.
Omfattning: Projektanställning, heltid i ett år med goda möjligheter till förlängning.  
Arbetstider: I genomsnitt 40 timmars arbetsvecka, med säsongsvariation i arbetsbelastning och möjlighet till flex.
Ersättning :
Fast lön. Pension i nivå med kollektivavtalsbestämmelser. Fem veckors semester.
ANSÖK HÄR

HELP TO HELP-TEAMET

Vi är ett passionerat team baserade i Stockholm & Dar es Salaam.
Geoinformatics
Husna Mwenda
Assistant admin & finance
Anchors the organization’s daily functions by overseeing all general office administration, managing procurement, and ensuring financial compliance
International Development and Management
Jeanna Isacson
Partnership & Communications
Focuses on increasing the awareness of Help to Help among key target groups and securing the vital resources.
LAND MANAGEMENT AND VALUATION
Julieth Mmbaga
ALUMNI RELATIONS OFFICER
Focuses on strengthening the bonds among our graduates to create a powerful, lifelong network of Changemakers.
Political Science
Naomi Shimba
Regional Director East Africa
Overseer of the strategic development and coordination of operational activities in East Africa.
Political Science
Andrew Mwakalebela
Project Manager
Increases the scholarship program’s impact by improving processes and fostering a "changemaker spirit" among scholars.
Information Systems
Epifania Mhagama
IT Systems & Digital Inclusion
Drives organizational impact and operational efficiency using technology.

VÅR STYRELSE

Therese Gustafsson
Board member
Head of board, Löfberg Fastigheter and Löfberg Family Foundation
Gabriella Olofsson
Board member
Expert in monitoring and evaluation for sustainable development
Stefan Olsson
Board Member
Founder and Managing Partner, Plank Public Relations AB
Erik Bäck
Board Alternate
IT and technical consultant
Christian Appel
Head of Board
Founding Partner, WorkShop The Retail Agency
Gazal Casselborg
Board member
Chancellor, The Swedish Police Union

 DONATE NOW!