Help to Help har under de senaste åren expanderat fort och vi söker nu efter en ny kollega till vårt kontor i Stockholm. Vi söker dig som vill vara med på vår resa, som är en operativ do:er som drivs av att ta sig an utmaningar, uppnå resultat och göra skillnad. Vi erbjuder en varierad roll i en snabb-rörlig, internationell och entreprenöriell miljö med stora utvecklingsmöjligheter. Vi ser fram emot din ansökan!
Dina arbetsområden och roll: Vi söker dig som axla rollen som Chief Operating Officer på Help to Help för att dedikerat arbeta med att utveckla och expandera stiftelsens operativa verksamhet och våra processer. Help to Helps ambition är att fortsätta skala upp verksamheten kraftigt på ett hållbart och ansvarstagande sätt. Som COO kommer du att få en viktig roll i expansionsarbetet genom att koordinera de operativa aktiviteterna tillsammans med vårt team i Östafrika och rapportera till ledningen i Sverige. Du blir ansvarig för att planera, budgetera, utvärdera och genomföra effektmätningar. Det ingår i din roll att utveckla och strukturera upp processer och rutiner, att skapa policies och utveckla våra digitala system för uppföljning och utvärdering. Du kommer att få möjlighet att utvecklas och utöka färdigheter inom alla nyckelkompetenser som är viktiga för att lyckas hos oss, exempelvis projektledning,, ledarskap, och digital utveckling.
Vad blir mina uppgifter? Du blir ansvarig för koordineringen av våra två program, Scholarship Program och Help to Help Academy, gentemot vårt team i Östafrika. Det innebär att du driver utvecklingsprojekt, arbetar med struktur och strategifrågor, process utveckling men också att du ansvarar för utvärdering, effektmätning och rapportering. Du får en central roll i teamet som helhet och rapporterar direkt till verksamhetschefen i Sverige.
För att trivas i rollen ser vi gärna att: Du drivs av att accelerera arbetet med hållbar utveckling och har goda kunskaper om fattigdomsbekämpning, utvecklings- och utbildningsfrågor i en global kontext. Du gillar att ta dig an utmaningar och att ta initiativ. Du gillar att jobba i digitala och snabb-rörliga team. Du gillar att vara produktiv, att organisera och prioritera ditt eget och andras arbete med en smart och genomtänkt strategi. Du har hög förmåga att utveckla och upprätthålla rutiner och processer, ta ansvar och känna ägarskap, samt lösa utmaningar som uppstår. Du är mån om att se alla individer, ta vara på allas potential och bidra till ett gott samarbete inom teamet.
Du bör ha något eller några års arbetslivserfarenhet och grundläggande förkunskaper inom företagsekonomi, projektledning, processutveckling samt ledarskap. Du har tidigare arbetat i en internationell kontext och gärna varit baserad utomlands i ett mindre utvecklat land under en längre period. Du arbetar flytande på både svenska och engelska.